20 tips för ditt företag på Facebook

Med tanke på att Facebook introducerade det nya verktyget ”News Feed settings tool”, där vem som helst nu kan se vilket material som dominerar ens News Feed och prompt ta bort det med ett enkelt knapptryck, så kommer många socialt aktiva företag och verksamheter att erfara en tung period framöver.

Inte alla inlägg på ens News Feed är intressanta och ibland räddas många företag av en användares lättja; de ids helt enkelt inte att sluta följa företaget eller gömma deras inlägg. Jag är ett prima exempel på en sådan användare. Men med tanke på att Facebook gör det allt mer lättare för mig att ta bort oönskat material så kommer det bli viktigare för företag att bygga upp en felfri, trevlig image på Facebook.

Då är frågan – hur slutar man bli irriterande för användare och istället en produktiv del av någons News Feed? Jag har 20 tips för dig som vill skapa en större närvaro på Facebook.

  1.  Var inte för aktiv
    Att vara superaktiv och skriva flera inlägg per dag på Facebook, eller överhuvudtaget egentligen, är ingen fördel – det är snarare tvärtom. Att skriva inlägg bara för att skriva inlägg och aktivitet hjälper inte din ranking på sökmotorer och du blir inte mer exponerad på Facebook. Skriv ett inlägg per dag kanske; detta är positivt för att fler engagerar sig än om du hade spammat, och det gör dig mer aktuell.
  2. Använd bilder och videoklipp
    Att alltid skriva saker och varken lägga upp klipp eller bilder kommer att bli långtråkigt och oengagerande väldigt fort. Bilder säger mer än tusen ord säger man ju, därför visar jag ett statistiskt bevis på vad som engagerar Facebook-användare mest:
    Statistik över Facebookposter
  3. Posta välskrivet material
    Det här är visserligen självklart, men blir ofta ignorerat eller så tänker man helt enkelt inte på hur mycket välskrivna statusar påverkar engagemang, respons och attraktivitet – fila på dina skrivkunskaper och se till att varje post förmedlar något speciellt.
  4. Be om notifikationer
    Det här kan lätt ses som en taktik ”under bältet”, men att subtilt be följare att ändra i sina inställningar så att de notifieras när nästa inlägg från dig dyker upp är ett bra sätt (om det fungerar!) för dig att nå ut konstant till dina följare.
  5. Be om feedback
    Många företag har ingen speciell personlig relation med sina kunder och följare utan postar bara inlägg efter inlägg utan att riktigt engagera sig i sin PR. Nå ut! Snacka med dina följare eller kunder, be om feedback på ditt företag – vad vill de se mer av? Vad vill de inte se mer av? Vad ska du posta om? Vad behöver företaget, osv. osv.
  6. Lägg ut inspirerande bilder eller citat
    Vi Homo Sapiens är ruskigt emotionella och blödiga, så vi blir lätt inspirerade och engagerade. Att slänga ut en bild eller ett citat då och då med engagerande, inspirerande eller livsbejakande innehåll och substans kan vara ett ypperligt sätt att generera respons.
  7. Aktivera följare med tävlingar
    Använd faktumet att du är ett företag och lägg ut lite tävlingar, stora som små, för att få tävlingsinriktade följare att bli upphetsade och övertygade om att de kanske ska visa lite reell engagemang. Det behöver inte ligga någon speciell prestige i det, huvudsaken är att du interagerar med din krets.
  8. Captions och ”fill in the blank”
    Att skriva inlägg där du indirekt ber dina läsare att fylla i material själva är ganska effektivt, jag kan komma på två bra svenska exempel på frekventa användare av denna strategin: Gamestop och DICE. Att låta dina läsare interagera med ditt inlägg genererar både engagemang och eventuell information, eftersom du kanske kan använda användares bidrag till att bättre förstå dem – speciellt om du använder denna strategin till att lura folk att svara på något relaterat till din verksamhet (”Mmm, Marabou. Idag ska jag äta ___” till exempel).
  9. Sponsrade inlägg
    Det är fullt möjligt att sponsra dina inlägg för att på så vis köpa din plats högt upp på en utvald grupp av följares (eller potentiella sådana) News Feed. Beroende på din budget så finns det alternativ och det är ett effektivt sätt att synas klarare utan att för den delen bli ignorerad.
  10. Analysera vilken tid på dygnet du bör posta
    Varje tid på dygnet är inte ett passande tillfälle. Analysera din målgrupp och försök förutse när det blir som mest respons och engagemang.
  11. Be om delningar
  12. Be om likes
  13. Ha lite självdistans
    Personligen tycker jag att detta är jätteviktigt. Att ha en avslappnad attityd och lite social kompetens när du interagerar med kunder, följare och kanske konkurrenter och andra företag är positivt både för din image och för responsen då människor vill umgås med trevliga människor. Var inte barsk eller iskall eller robotliknande så löser det sig.
  14. Bjud på samples
  15. Erbjud rabatter
  16. Tagga i foton
    Att släppa foton där ditt företag har deltagit i något event eller liknande är en bra grej för att röra upp lite engagemang från dina följare – be dem att tagga sig själva i respektive foton om de varit närvarande själva eller bara gillar din verksamhet.
  17. Använd Check-Ins
    Detta är förstås bara relevant om du som företag faktiskt fysisk existerar i verkligheten på en specifik plats. Men Check-Ins fungerar bra i sådana fall då följare sprider var du befinner dig och det kan också vara en bra ”bait” då du kan erbjuda gratissaker som kompensation.
  18. Grena ut till dina följares vänner
    Försök att, utöver att vara relevant för dina följare, även intressera dina följares vänner eller släkt eller vad som helst. Att organiskt sprida dig genom grupper för att du är allmän och intressant utöver din målgrupp är en guldgruva i sig och väldigt effektivt.
  19. Var kort och koncis
    Ingen orkar läsa långa inlägg/statusar, oavsett hur välskrivet och engagerande det är. Var kort, koncis och försök att få till så mycket passion som möjligt på så liten yta som du kan.
  20. Sprid glädje och förundran
    Utöver att vara ett företag så måste du också visa någon slags mänsklighet – passa på att då och då sprida allmänt glada nyheter eller vidunderliga händelser (helst med koppling till dig) som folk kan diskutera eller må bra av. Ingen gillar en mekanisk och stel outlet där strikta saker om ditt företag behandlas hela tiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *