5 möjliga SEO trender för 2015, del 1

SEO trender existerar också, och att arbeta med sökmotoroptimering medför att man måste hålla koll på trender. Trender är, som för vilket annat område som helst inom marknadsföring, otroligt viktigt, då SEO mer eller mindre handlar om aktualitet. För någon som sysslar med SEO kan det därför spela en stor roll om man kan förutspå dessa trender – och det är därför som jag delger mig av de topp 5 trender inom SEO som spås bli betydelsefulla under 2015.

Det är förstås omöjligt att veta helt säkert vad som kommer ske i framtiden och det kan mycket väl bli så att saker, som internet och experter i stort sett är övertygade om kommer bli inflytelserika, ändå inte blir det eller tvärtom. Det finns dock många föraningar och signaler som pekar på att det mesta redan är förstått, och i första delen av den här pågående trendkollen listar jag de potentiellt viktigaste kommande trenderna.

1. Mobilanpassade sajter kommer att bli ett måste
Det är dags att ta upp något som egentligen kanske ter sig självklart idag: mobiler, tablets och liknande verktyg är enormt omfattande och är en förlängd del av människor nuförtiden. Vi är sju miljarder i världen och fyra av dessa använder mobiler. 9 gånger av 10 leder mobilsökningar till en handling och över hälften av gångerna leder det till någon form av byteshandel. Det finns ungefär fem gånger så många mobiler som det finns datorer. Det finns en mängd annan fakta som skulle övertyga försäljare att fokusera mer på den mobila delen av marknaden, men konstigt nog har många inte hängt med i svängarna. Responsiv design är lösningen för sajter för mobiler och det är det fortfarande, om jag får generalisera, inte många som använder.

Responsiv design går ut på att sajten du äger kodas för att anpassas efter en mobildisplay, så att man inte behöver sladdra omkring på sidan för att den är för stor och man behöver scrolla runt för att se allting ur en ”datorvy”. Sidan blir generellt snabbare också, en viktig faktor då folk vill ha information snabbt. Lite luddigt förklarat måhända, men problemet är att många mobilanvändare känner sig osugna på att navigera igenom en trög och jobbig sajt som inte är anpassad för mobiler, och responsiv design är en lösning på det problemet. Mobiler är föga förvånande en stor del av framtiden för SEO, så det är bäst att hoppa på tåget illa kvickt inför 2015.

2. Content Marketing blir ännu viktigare
Content Marketing är ett uttryck som har börjat användas mer och mer i SEO-världen för att beskriva stora företag och deras marknads- och socialmässiga spridning över Internet. Det räcker inte med att vara med på radio, dyka upp som TV-reklam och att gå runt via word of mouth längre, utan folk måste ständigt påminnas om vem du är. Sociala medier kan användas för att skapa en slags kultur och personlighet kring företaget, och att vara ständigt aktiv i sociala medier med bloggar, facebookinlägg/events, youtubekanaler och liknande skapar man en kult kring sin image. Återkopplingen med fans och konsumenter samt den målgrupp företaget vill ha skapar ett fördelaktigt, responsivt förhållande parterna emellan för att stärka företagets inflytande inom sin/sitt bransch/industri/område.

”Buzzword” för Content Marketing är att vara poppis. Hur blir du poppis? Syns mycket i sociala medier, gör snygga grejer, go viral och ha en schysst relation med dina kunder och din målgrupp.

3. Länkar måste förtjänas på ett nytt sätt
Länkbyte och länkbyggande har alltid varit en stark strategi för att hamna högre upp i sökmotorer, och för att fixa det behövde man i princip, teoretiskt sett, sprida sin sajtlänk till andra sidor som i gengäld skulle göra detsamma till en själv med deras egna länk. På så sätt bygger man upp ett nät sidor emellan där alla ”rekommenderar” varandra. Medan länkar fortfarande är viktiga, så kommer metoden att bli omnämnd av andra sajter ändras eftersom Google redan börjat visa tecken på att ändra förhållningssättet till länkar.

Bland de många SEO trender som finns så är förmodligen denna en av de absolut viktigaste. Istället för att länka till en sida på måfå, måste länkningen nu vara relevant – det räcker inte att länka till huvudsidan när man refererar till sidan i en text. Dock behöver man inte länka till en URL heller, utan Googles sökspindlar har blivit bättre på att plocka upp att man omnämner själva sidan och företaget, vilket hjälper den i sökmotorer.

4. Innehåll är fortfarande viktigt
Att skriva en riktigt bra artikel, krönika, ett blogginlägg eller vad som helst är fortfarande kung när det gäller att boosta sin sajts värden i sökmotorer. Senaste undersökningarna för 2014 pekar på att en idealisk sida innehåller en holistisk (dvs. en omfattande sida som fokuserar på ”helheten”) design där allt från videoklipp till bilder till välskriven text och gränssnitt håller hög klass, är välstädad och inte är uppenbart skriven för sökmotorer. Indikationer finns att en ”perfekt” ordmängd i ett inlägg på en sajt innehåller ungefär 975+ ord.

Relevans, kvalité och nyhetsvärde är nyckelorden här.

5. Sociala medier kommer successivt att dominera på allvar
Troligtvis kommer Google att indirekt inrikta sig på att sociala signaler spelar stor roll för att manipulera sökmotorn och algoritmen för sociala mediers påverkan på länkar, delningar och organiska resultat kommer förmodligen att bli ännu viktigare under 2015. Facebook har sin egen algoritm, Youtubes annonseringsmöjligheter är en intressant väg att gå, Twitter är som bekant enormt och Google+ kommer säkert, om jag får lov att skicka ut en vild chansning, bli särskilt intressant för SEO-tekniker i framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *