Saker du bör tänka på när du anställer SEO företag

Undersökning om sökmotoroptimering

Att sökmotoroptimera och använda sig av tjänster från SEO-företag, firmor och frilansare är inte helt riskfritt. Det finns givetvis ett element av osäkerhet kring  att överlåta sin sida, och i förlängningen, sin image och sitt företag i en grupps händer som man inte riktigt är säker på vad de sysslar med. Det är just det  som verkar vara en allmän osäkerhet: I en studie för bara ett år sedan misstrodde 65% av de tillfrågade SEO-företag och vad de stod för. Det är en  överhängande majoritet. Vad var det som sticker ut mest i den undersökningen? Jo, bland annat:

  • 18% tyckte att SEO rentav var bluff och båg
  • 71% visste inte vad SEO var för något eller trodde det var ”scamming”

    Jag ska visserligen inte prata om sökmotoroptimering och folkets tilltro till det som om det vore en hemlighet. Det kan säkerligen framstå som något otroligt invecklat eller snårigt område som inte har riktiga definierade och utstakade lagar, gränser eller områden. Det är helt okej, jag förstår inte heller i många fall vad som kan klassas som SEO eller ej. Huvudsaken är att förstå vad man får ut av SEO, vad man kan förvänta sig, och vad man inte får ut av det.
    För det första; jag återkommer ofta till det, men man kan inordna SEO i några få områden där man specifikt arbetar för att optimera en sida och hjälpa den hamna högre upp i sökmotorer som Google och Bing:
  • Sökmotoroptimering
    Häri finns det underordnade avgreningar av SEO, och de viktigaste i att sökmotoroptimera är den tekniska sökmotoroptimeringen – du måste få en sida att ladda snabbt, fungera rätt, och leda rätt. Själva sidan behöver tas hand om. Den tekniska delen är självklart alltid viktig, men den är viktigast i uppbyggnadsfasen; när du som företag (och jag riktar mig till dig som är en villrådig företagare nu, givetvis) startar upp eller bygger nya hemsidor och behöver dyka upp i sökmotorer, gärna så högt som möjligt. Att den tekniska biten av SEO skulle bli irrelevant senare är verkligen inte sant, då Googles algoritmer (formler för att indexera sidor till sökmotorer bättre) sägs förändras 500 gånger per år. Det är en hel del.
  • Content Marketing
    Nästa som bör nämnas är Content Marketing, som i princip är den mer kreativa delen av sökmotoroptimering. Att syssla med CM är att använda kanaler och medier som t.ex. sociala medier som Twitter/Facebook/LinkedIn/Google+ och diverse andra sidor. Det är också viktigt att bygga ett nätverk av länkar till och från sin sida, eftersom länkar fungerar som en slags referens åt din sida – om ingen länkar till din sida eller om du aldrig backar upp det du säger så tappar du i trovärdighet. Ingen vill lyssna på någon utan källor och Google är i längden ointresserade av sidor utan auktoritet. Detta gör Content Marketing, som strikt inte är sökmotoroptimering eftersom det inte avser den tekniska biten, livsviktigt då alla företag behöver någon slags identitet online så att folk vet vilka de är, såvida man inte har dundertur och råkar snubbla över något som gör att man blir en onlinesensation över en natt.
  • PPC Marketing
    PPC (Pay Per Click) Marketing är visserligen inget som jag personligen är bevandrad i till max men att finansiera för att folk ska klicka på ens annonser till sin hemsida eller sida för varor till exempel behövs också ibland, eller fungerar ypperligt som ett tillägg till de organiska, ”naturliga” sökningarna i en sökmotor. Google Adwords är en typisk PPC-tjänst. PPC Marketing lutar för övrigt än mer åt marknadsföringshållet än vad organisk SEO gör. Det krävs mer färdigheter för att effektivt lansera en kampanj i Adwords för att få in mer trafik till sin sida, och behandlar man det fel (eller beställer fel firma som gör det åt en!) så kan hutlösa summor pengar försvinna i tomma intet.Sammanfattningsvis så är SEO en avancerad, teknologisk form av marknadsföring som av någon anledning verkar mer förljugen än den klassiska marknadsföringsmodellen. Det kanske beror på att äldre startar företag eller har företag sedan innan och är sena med att skaffa en hemsida, och inte inser att det är svårt att hamna högt upp i sökmotorer? Vad vet jag, jag vill inte spekulera.Bild på skillnaden mellan Black Hat och White Hat inom SEO
    I vilket fall som helst så finns det alltid element av lurendrejeri i alla branscher och dessvärre går det ingen nöd på SEO. De som sysslar med tvivelaktiga strategier kallas för Black Hats och man kan efter några varningssignaler se när någon verkar pracka på dig en ohederlig affärsplan för hur de ska hantera din sida. Några tips och signaler som man kan kika efter och göra är som följande:
  1. Kontraktörer som vill ha speciella löneavtal
    En vanlig timlön under en viss period räcker för en seriös SEO-firma, annars är det något suspekt på gång. Det finns exempel på företag/frilansare/kontraktörer/etc. som velat ha klumpsummor eller en bestämd summa per månad eller rentav långtidskontrakt som sedan inte nått upp till förväntningarna alls. Inte ens i närheten.
  2. Fråga många frågor
    Och spara inte riktigt på krutet heller. Fråga vad deras vision är, vad de vill uppnå, hur, varför, allt för att undanröja att de är ”pump-and-dump”-rövare som ger kortsiktiga lösningar som kan få din sida och din verksamhet bannad från Google för Black Hat. Läs på vad Black Hat innebär och försök att hitta tecken på underliga metoder.
  3. Kika på referenser
    Referenser hänvisar i det här fallet till vad de har gjort innan – de flesta kan peka ut vad de har gjort förr och varför och har därmed en klar historik. Andra, ohederliga aktörer har däremot en ovana att dra upp deras hemliga metoder som ingen annan vet om – än – men som du skulle kunna dra nytta av. Det är ofta lurendrejeri. SEO kan vara ett innovativt område men de flesta metoderna är noggrant testade innan och man borde som SEO-tekniker veta på ett ungefär hur man ska lägga upp sin plan; har man något nytt på gång så ska det oftast gå att bevisa att det fungerar.
  4. Erbjuder snabba lösningar
  5. Öppet använder sig av ohederliga metoder
    Nu är det ju inte uppenbart att veta vad som är ohederligt, men det finns många metoder som man med lite eftersökningar kan förstå är tvivelaktiga, som dessa. På senare tid är det visserligen inte riktigt Black Hat, men det är ändå lite tvetydigt om man ska länkfarma och gästblogga då Google på senare tid har förstått att dessa är relativt kryphålsanpassade lösningar på en del av länkbyggandet.

Kort sagt så finns det signaler man kan se efter ett tag och det jag tar upp är bara en bråkdel, men som med allt annat här i världen – var försiktiga med vad ni anställer då det är lätt att lura någon om något man inte vet något om, eller har ringa kunskaper inom. Om det känns osäkert – ring en vän som har koll på det eller kontakta en erfaren SEO-tekniker som har pejl på läget. Huvudsaken är att du som företagare inte sitter månader efteråt med flera tiotals tusen bortkastade för att du inte undersökte de företag som du anställde som i slutändan inte gjorde något matnyttigt alls.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *