Annonsera på Youtube

Youtubelogga - att annonsera på Youtube

Jag har sedan tidigare haft privilegiet att få hjälpa till att bygga en satellitsida för Teveo, som huvudsakligen sysslar med Adwordstjänster. Skamlös reklamering åsido så hjälpte projektet till att öppna mina ögon för potentialen och marknadsföringsstyrkan som finns i att annonsera på Youtube och dess möjligheter. Nu är Youtube inget nytt fenomen och säkerligen redan en tilltänkt kanal för många företag och privatpersoner för att effektivt skylta sin egen verksamhet, men det finns säkert lika många som inte riktigt har koll på Youtube som marknadsförare. Hur kan man utnyttja världens näst största sökmotor till att synas bättre på webben?

Fördelar med annonsering via Youtube

Exempel på att annonsera på Youtube

Fördelarna med Youtube är många. Eller hur låter det med följande snabbfakta?

  • Youtube är utöver den andra största sökmotorn också den tredje mest besökta sajten i världen, bakom Google och Facebook.
  • Varje dag visas fyra biljoner videos, och runt en biljon unika besökare tittar in varje månad.
  • Solskenshistorier om företag som lyckades via Youtube finns, ett utstående exempel är Modcloth. De spenderade en niondel av deras egentliga marknadsföringsbudget och fick in 4000 följare samt sågs över en miljon gånger, vilket resulterade i en massiv ökning i antal konversioner och kunder.
  • Youtube har ingen speciell inriktning och det betyder att demografin över vilka som besöker sidan är väldigt mångfaldig. Det innebär att du som företag kan snappa upp oändliga antal målgrupper medan du också får möjligheten att spilla över till andra målgrupper som du inte tänkt på från början.
  • Youtube är också ägt av Google, vilket betyder att videos från Youtube också har blivit populära i Googles sökmotor. Youtube-innehåll når oftast högt upp (ofta förstasidan) och att det har en koppling till Googles ägarskap är ingen hemlighet. Därför är det också en ypperlig chans för dig som företag att nå högt genom att annonsera och vara aktiv på Youtube.
  • Att skapa en video eller en annons är att skapa något som varar, teoretiskt, för evigt, vilket betyder att de alltid kommer vara aktuella i längden och därmed väldigt kostnadseffektiva.
  • Du kan nå Youtube i princip överallt.

Så, Youtube verkar som en ganska bra källa för att synas. Är det dyrt då? Inte särskilt, med tanke på vad du skulle ha spenderat i marknadsföringskostnader på andra kanaler och medier så är det ett ganska kostnadseffektivt sätt att synas lite extra, som folk kan skriva under på.

Det finns också olika sorters reklam inom Youtubeannonsering. Det första och mest uppenbara är att du kan skapa en egen kanal där du lägger upp ditt företags logo, image och namn samtidigt som du bidrar med egenproducerat material där följare kan samlas. Det är en typisk form av strategi i social media och något som torde vara givet idag, så jag går inte in på det något särskilt. Det som förbises är möjligheten att sprida sina annonser, kampanjer och övriga erbjudanden via video på Youtube. Som Youtube själva nämner finns det två särskilda annonsalternativ: Trueview och Instream. Medan båda dessa former egentligen är In-Stream (dvs, de är inne i videon och förekommer inte någon annanstans på Youtube) så referar jag annonser som inte kan tas bort som Instream-annonser.

Trueview – vad är det?

Google Adwords kan hjälpa dig att sätta upp en annonskampanj via Youtube, och för att ytterligare skräddarsy din strategi och din plan för att marknadsföra ditt projekt kan du också välja vilka former av annonser du vill ska visas när du lanserar kampanjen och annonserna visas för tittare innan olika videos.

Trueview avser de annonser som visas i fem sekunder och som sedan kan klickas bort av tittaren, en metod som både är irriterande och befriande för vissa men också väldigt nyttig och kostnadseffektiv. Vad är fördelarna med just Trueview?

  • Kostnadsmässigt går de inte för mycket kapital alls
    Annonser betalas som bekant av annonsören och vanligtvis måste man betala en summa för att få annonsera. Oavsett om tittaren konverteras eller ens tittar på reklamen så är det en kostnad som aldrig kommer tillbaka igen. Med Trueview returneras pengar som lagts undan till annonser skippas efter de obligatoriska fem sekunderna, vilket gör att du bara kan gynnas av det. Medan vanliga annonser är CPC, Cost Per Click, så är Trueview CPV, Cost Per View.
  • 8 av 10 föredrar Trueview framför andra annonser
    Trueview är mindre ”irriterande”, om jag får lov att säga så, än andra annonsformer eftersom de ger tittaren ett val – vill jag faktiskt kolla på reklamen eller vill jag skippa den? Det är bekvämt för både annonsör och tittare.
  • Trueview lämpar sig bättre för en yngre publik
    Att folk inte alltid är positivt inställda till annonser kommer kanske inte som någon chock; ålder spelar dock roll i hur beredd man är på att ”genomlida” en annons. Yngre personer är mindre benägna att sitta igenom en lång reklam, medan äldre kan se på längre reklamer om kvalitén tilltalar dem.
  • De kan fungera som ett slags testprojekt
    I och med att man i princip måste hävda sig på bara fem sekunder innan intresset från tittaren försvinner så fungerar Trueview också som en speciell plattform för företag som också har TV-reklamer. En TV-reklam måste vara effektiv, kärnfull och kvick med sitt budskap – budskapet måste nås ut på drygt 20-30 sekunder. Trueview erbjuder företag en möjlighet att testa framtida publik genom att sålla ut hur många som faktiskt blir nyfikna på annonsen/reklamen på bara fem sekunder, och det är teoretiskt gratis om annonsen är kass.
  • Du kan anpassa hur din annons ska synas
    Genom att använda dig av Adwords kan du justera hur din annons ska synas på Youtubes alla videos genom att planera vilka keywords/sökord som är relevanta för din reklam och vilka som ska se annonsen. En annons om en ny bilmodell gör sig bäst om man bekräftar att den ska synas när folk söker efter bilrelaterade sökord, som ”bil”, ”motor”, ”racing” etc., och inte något helt annat som ”matlagning”. Du kan också anpassa vilka målgrupper din annons ska inrikta sig på.

Instream – vad är det?

Instream är de annonser som du ser på Youtube som inte går att klicka bort. De varar i kanske 15-30 sekunder och du betalar som annonsör för att de spelas upp, och alltså inte om tittaren väljer att se på den eller ej. Just Instream har även flera längder och tillval – en Instreamannons kan vara 15, 30 eller till och med 60 sekunder och kan även sättas in i längre videos (typ 20-60 minuter) på Youtube som ett reklamavbrott. Så vad gör Instream attraktivt?

  • Instream lämpar sig för mindre företag
    Nu betyder det inte att större företag inte kan använda sig av Instream, men mindre företag kan dra nytta av faktumet att man inte kan ta bort Instream – tittaren tvingas i brist på ett bättre ord att exponeras för din annons och får därmed information om ditt företag. Exponering betyder i marknadsföring att fler människor får upp ögonen för ditt företag, och vips så kommer det säkerligen generera konverteringar.
  • Instream lämpar sig för äldre målgrupper
    Som länken ovanför i Trueviews lista nämner så är äldre mer beredda att sitta igenom långa reklamer.
  • Instream fungerar bättre som reklamavbrott i längre klipp
    Att Instream har möjlighet att fungera som ett ”reklamavbrott” i längre videoklipp är en viktig faktor i varför och när du ska välja Instream som annonstyp, utöver Trueview. Att droppa lite Instream-annonser i längre klipp är lönsamt eftersom tittare är positiva till att kolla igenom en längre annons mitt i en längre video bara för att kunna fortsätta titta vidare på videoinnehållet.

Det tredje alternativet – Overlay

Till sist kan vi också titta på Overlay-annonser, en mer subtil form av annonsering. Overlay är de annonser som visas under en kort stund i en transparent ruta medan ett klipp spelas upp.

  • Overlay är också Call To Action
    Call To Action är oftast ett bra sätt att få folk att konverteras eller bli exponerade/få vetskap om ditt företag och din annons. Overlay-annonsering går ut på att den manar folk att klicka på annonsen, vilket är en beprövad och klassisk metod.
  • Det är inte lika störande
    Nu är det visserligen personligen smak som regerar, men att ha en annons som du enkelt flikar in i en pågående video istället för en videoannons kan uppfattas som mindre intrusiv. Då löper du mindre risk att anses som störande eller som en plåga.
  • Overlay är troligare att leda trafik till din huvudsida
    Overlay är i princip en slags placeholder för ditt företag där du gör reklam för ditt företags hemsida direkt istället för att, som i videoannonseringar, göra reklam för en produkt eller en kampanj. Genom att använda dig av Overlay kan du därmed leda mer trafik till din huvudsida och därifrån locka dem till att konsumera dina tjänster, eller vad ditt mål nu är.

För att sammanfatta, att annonsera på Youtube innebär att du når ut till en hiskelig mängd människor och grupper, varje dag, varje månad, för en bråkdel av vad du egentligen behöver spendera på marknadsföring, med egentligen ganska liten insats eftersom du förslagsvis lägger in material som du gjort sedan tidigare eller ändå planerat att göra på din Youtubekanal.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *