Introduktion – vad är SEO?

Att som nybörjare (vilket jag i princip var, och fortfarande är) hoppa in i en ny värld av teknik och tillhörande språk kan lätt bli väldigt överväldigande. Därför är det alltid bra att kika på vad det man sysslar med eller är intresserad av handlar om. Min uppfattning om SEO är i korta ordalag att man i princip är en sidas manuella marknadsförare, eller botaniker. Man bygger tillsammans med webbutvecklare (eller på egen hand) upp en sida från grunden för att den ska kunna växa, blomstra och på så vis nå högre och högre höjder. Till slut, om allt gör sig väl, så sitter man på toppen och är den bäst lämpade sidan för just sitt eget sökord.

Men vad innebär då SEO? Jo, Search Engine Optimization handlar om att med hjälp av sökord bli hittad och förvaltad av sökmotorer på ett så optimalt (därav optimization) sätt som möjligt. När du söker via Google, Bing, Youtube eller andra sökmotorer så försöker dess sökare, eller ”spindlar”, hitta sidan som du letar efter. Detta gör de med hjälp av, huvudsakligen, sökord. Det finns också andra sätt att nå högre och bättre, men de är snarare bisaker, som till exempel hur snabb sidan är eller hur ”ren” kod den har. Med det sagt ska man inte ignorera något av detta.

Taktiker för att optimera en sida finns det många av, och många sker genom att redigera sidan i HTML-text, det språk som internet/datorer/sidor använder sig av. Däri finns viktiga saker som:

  • Sökord
    När man söker efter något så använder man oftast några nyckelfraser, som t.ex. ”billiga apelsiner i Göteborg” om man vill ha prisvärda apelsiner lokalt. Genom att se till att ens apelsinsida handlar om just billiga apelsiner i Göteborg så har man börjat sin klättring i sökmotorn. ”billiga apelsiner”, ”Göteborg”, ”Göteborgs apelsiner” och övriga, relaterade sökord kan vara bra för att maximera utfallet. Kruxet är att få in sökorden så orörda som möjligt, vilket inte alltid är så lätt.
  • Page Title – det som beskriver din sida.
    När man söker efter en sida via Google, exempelvis, så kommer ett gäng länkar upp som visar varje sida som hittats. Den blåfärgade länktexten är Page Title och beskriver direkt vad din sida handlar om. Ett exempel: söker jag på ordet ”Blå”, så är tredje länken ”Blå – Wikipedia”. Länktexten förklarar att sidan handlar om färgen blå och att det är Wikipedia som behandlar ordet. Det finns vissa riktlinjer att tänka på när man skriver en Page Title, och den viktigaste är att vara kort och koncis – sökordet du vill fokusera på ska helst vara först, i detta fallet ”Blå”, och titeln ska inte vara mer än 70 tecken.
  • Meta description
    Meta description är texten som dyker upp under page titeln, dvs. själva underrubriken som förklarar utförligt vad sidan handlar om. Meta description är tänkt som en så kallad ”call to action”, en säljande text som uppmanar dig som ser texten att klicka på länken. Den ska också vara kort och koncis (150 tecken, helst inte mindre än 100), men inte lika fåordig som page titeln. Den kan också innehålla mindre viktiga sökord, ska vara säljande och framförallt – kräma inte bara på med sökorden, utan fläta in dem i en naturlig text!
  • URL
    Väldigt simpelt, men en URL, webbadress, ska helst vara ren och innehålla nyckelordet i fråga som du vill fokusera på.
  • Headers/Tags/Rubriker
    Tänk på rubriker/tags som sidans skelett. Den skapar en struktur och förutom titeln som är den absolut viktigaste rubriken på sidan så hjälper headers som h1 ända till h6 till att dela in sidan och fokusera innehållet så att det blir så optimalt som möjligt. En slarvig och ostrukturerad uppsats med riktigt illasittande rubriker ser ju inte bra ut, till exempel. Samma princip gäller för en webbsida.
  • Innehåll
    Behöver jag inte riktigt gå in på mer än att en webbsida, eller alla sidor för den delen, eller alla blanka ytor överhuvudtaget, behöver innehåll. Det jag har skrivit hittills är ett innehåll. Aftonbladets hemsida är fylld med innehåll. Innehåll syftar på ens sidas text, rubriker, länkar, bilder, filmer etc., helt enkelt det som besitter en yta på en webbsida. Att tänka på: för att få en så effektiv och optimal sida som möjligt så räcker det inte att skriva en artikel eller informationstext på en sida och sen vara nöjd med det, utan sidan måste ständigt anpassas och uppdateras för att förbli relevant. Därför är en blogg som denna riktigt bra för SEO-syften, eftersom den kräver uppdatering för att vara aktuell.
  • Interaktivitet
    Interaktivitet skulle snarare kallas för ”Call to action”, som jag nämnt tre paragrafer ovanför. Principen är att du helst ska inkludera en knapp eller funktion så tidigt som möjligt på en sida (så man slipper scrolla längst ner) för att ”aktivera” användaren/läsaren. Ett exempel skulle kunna vara ”Vill du höra av dig till oss? Klicka här” med en knapp eller liknande som länkar dig till sidans ”Kontakt”-sida.
  • Länkar
    Länkar håller en sida vid liv och hjälper till att strukturera precis som headers. Grejen är att sidan måste vara så strömlinjeformad som möjligt och så rak som möjligt. En sida ska kunna länka vidare till undersidor och huvudsidan utan problem. Utöver det så spelar länkar en väldigt stor roll i hur aktuell och högt ansedd din sida är, och på vilket sätt tänker jag gå igenom en annan gång.
  • Bilder
    Bilder är alltid kul att ha på sidor, men det är lätt att glömma av att optimera dem också. Sökmotorer läser bilder också, konstigt nog, vilket gör det viktigt att optimera dem så att de pekar till rätt sak och berättar för sökmotorn vad den handlar om. Att döpa en bildfil till ”girjgiehjgie.jpeg” när det är en bild på en bil är inte särskilt bra, exempelvis. En annan viktig faktor i att förenkla bilder för sökmotorer är att vara noga med att ha rätt alt-taggar i HTML-koden. Vad alt-taggen i princip gör är att beskriva att det är en bildfil med en förklaring vad den visar, vilket är ett ypperligt tillfälle för att smyga in sökord som passar in till sidan. Såvida man har relevanta bilder, förstås. Ett exempel på hur den ser ut i kodform:< img src=”Cykel.jpg” alt=”Cykel” ”img src” >
    ”img src=” förklarar i detta fallet var bilden härrör ifrån och vad filen heter och ”alt” är en ”alternativ beskrivning” av bilden, med andra ord vad det är du som publik tittar på.Dessa är de grundläggande och egentligen viktigaste basgrejerna som man måste tänka på när man gör en webbsida, och fungerar som tekniska riktlinjer för att göra en sida så relevant och rätt uppbyggd som möjligt, vilket Google är väldigt måna om.

    Sen finns det också en slags social PR-aspekt av SEO, vilket har med viral marknadsföring, public marketing, trending och social media och framförallt med länkar att göra. Det är en aspekt som jag kan ta upp i nästa inlägg.

    Det finns i mångt och mycket många tips och tricks till att effektivt arbeta med SEO och medan det jag har gått igenom är några väldigt simpla saker att hålla reda på, om än fundamentala, så finns det även en hel värld därute att upptäcka. Att sökordsoptimera betyder för en marknadsförare att manipulera sökresultat, och det finns minst lika många manipuleringar som det finns sökord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *