Lösa tankar om sociala medier

Hur viktigt är sociala medier i arbetet med sökmotoroptimering? Det är en fråga jag brukar fråga mig själv ibland, eftersom jag inte är så värst teknisk lagd utan tycker utmaningen ligger i att göra något viralt. Medan det finns tekniker och tillvägagångssätt för att göra material till något stort genom att göra det attraktivt, så är jag ständigt nyfiken på hur man kan göra något intressant för sökmotorer genom andra kanaler än just länkar, bra innehåll på själva materialet, och dylikt.

Nu finns ju risken att jag ser ut som en amatör eller ointresserad av SEO, jag vet inte, men jag tycker sociala medier och sökmotoroptimering är integrerade i varandra. Och med det tror jag även att signaler från sociala medier är styrkande när man försöker få något att organiskt resa sig i SERPen. Visserligen vill jag heller inte sparka in några öppna dörrar, men vad jag har läst mig till så är sociala medier en vattendelare.

Så vad är anledningen till att jag börjat fundera kring sociala medier?

Jo, för några veckor sedan annonserades det att Google ingått i ett samarbete med Twitter, återigen, för att hjälpa dem med deras fallande siffror. Detta är inte första gången; de har varit i ett partnerskap sedan tidigare, men avbröt det av olika anledningar – främst för att Twitters VD ville ha större översyn över innehåll som producerades via sidan.

Samarbetet berättar för oss att Google kommer att ha kontroll över twitterflöden och därmed möjligheten att kunna visa upp twitteraktivitet direkt i sökfältsresultaten. Det innebär alltså att Twitter indirekt kommer kunna influera ett enormt antal fler än vad de redan gör. Det är en intressant utveckling och bortsett från att vi inte kommer få se implementeringen av Googles Twitterflöde förrän om ett par månader så förväntar jag mig att sociala medier får se ett uppsving i inflytande.

Samtidigt jobbar Facebook och Google+ hårt med sina respektive flöden och algoritmer. Det sias om att framförallt Google+ och dess inflytande kommer öka under de kommande åren av olika anledningar, främst för att mediet trots allt tillhör Google. Efter det misslyckade Google Authorship-projektet kan man ju undra, men det är värt att ha i åtanke. Youtubeannonsering har också en ljus framtid framför sig, men det är snarare åt SEM-hållet och inte riktigt vad jag vill diskutera.

Jag försöker inte egentligen ställa frågan om länkande via sociala medier och spridning via dessa kanaler är meningslöst eller på något sätt dåligt: det är en självklarhet i sig att sprida ett budskap. Sociala medier bär med sig exponering. Frågan är bara vad Google principiellt tycker om det.

Så sent som förra året uttalade sig Matt Cutts, som ändå får ses som en av de största auktoriteterna i fråga om sökmotoroptimering, om att sociala signaler inte spelade så värst mycket roll. Sedan tidigare har Google uttryckt att sociala medier är en faktor, men inte en betydlig sådan.

Å ena sidan har vi Google själva som antyder att själva akten att upvota något, gilla eller liknande, som läggs upp på sociala medier inte spelar någon stor roll alls för materialets rankning på SERPen. Å andra sidan har det gjorts experiment där man har provat just detta och rankat högre. Det leder mig till frågan hur viktigt sociala medier egentligen är.

Det blir förstås till rena spekulationer, men det tål ändå att tänkas på. Kan man som ”optimerare” överleva på att endast använda sig av sociala medier? Eller måste man länkbygga, optimera on-page, och nödvändigtvis skriva exemplariskt innehåll, som för övrigt är en väldigt trött klyscha inom SEO-branschen? Vad konstituerar ”bra” innehåll? Det känns som en ursäkt för att man vill få folk att skriva, men det är en hemskt dålig hänvisning eftersom det inte refererar till något specifikt eller matnyttigt.

Jag får fundera vidare på det. Jag tror dock på att sociala medier ska eller borde ha ett större inflytande än vad det hittills tillskrivs. För om du bara optimerar ditt material, som nödvändigtvis inte behöver utgöra en stor del av din marknadsföring, och lägger mindre tid eller ingen tid alls på att faktiskt få ut materialet, hur förväntas materialet spridas då?

Säg gärna vad ni själva tycker!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *