Varför företag behöver SEO

Sökordsoptimering och företagande

Att sökordsoptimera effektivt som företag och nyttja sina resurser borde idag vara en självklarhet. Trots det är det inte alltid så uppenbart varför och vad man ska göra när man sökordsoptimerar. Jag skulle tippa på att man, när man startar upp ett företag, har ett visst hum om marknadsföring och kan reda för sig själv inom ämnet. Reklam, erbjudanden, promotions, kampanjer och dylikt, och så förstås den internetbaserade delen. Dock kan det vara enkelt, och är säkert sant för många företag ute i världen, att lämna sin webbsida för väder och vind utan att underhålla den särskilt mycket utanför att hyra in en webbdesigner och/eller skribent som sköter uppdateringarna och underhållet. Det finns nämligen mer till marknadsföring på internet utöver att skapa en hemsida, konton på sociala medier och att försöka synas i reklamer på så många plan som möjligt.

Något som är viktigt att peka ut är att SEO och PPC (Pay Per Click) skiljer sig i detta fall; även om de tillhör samma marknadsföringsstrategi så behandlar de olika saker. SEO är det som dyker upp när du söker efter något, medan PPC är de annonser som dyker upp vid en sökning via Google eller dylikt – den förra metoden är en så kallad organisk process, alltså något som förändras med tiden, medan den senare metoden är ett sätt att forcera sig upp i Googles sökmotorer och är statisk.

Att optimera sin hemsida och i förlängning även sitt företag och dess verksamhet är en lönsam, kostnadseffektiv och relativt enkel del av den kontinuerliga marknadsföringen som ett företag måste åta sig. Men vad innebär det? Är Google och sökoptimering något som man i längden kan manipulera till sin fördel? Kan ett företag dra nytta av att optimera sig själv och analysera sin verksamhet på Internet och på så sätt nå sin målgrupp, eller rent av dra till sig ny publik? Det hävdar jag bestämt att, utifrån vad jag vet, så är SEO en marknadsföringsstrategi som i längden betalar av sig.

Det finns nämligen åsikter om SEO är dött eller ej, det kanske är en fluga. Google använder sig av algoritmer som inte avslöjas för bred publik och lämnar därför många SEO-tekniker att gissa sig fram till metoder som fungerar – en del är genom trial-and-error faktiskt mer eller mindre underförstått, men det kvarstår en del att förstå och medan branschen utvecklas så förändras algoritmerna ständigt. Det du vet om sökordsoptimering och om att få upp din sida så högt upp som möjligt på Google idag kan imorgon vara något helt annat. Därför medför själva yrket/ämnet ett visst risktagande, men det är på sin höjd minimalt med risker jämfört med hur mycket positivt som kan genereras från det.

Så varför behöver du SEO och varför är det, som vissa antyder, en essentiell del av din marknadsföring i dagens IT-era?

Sökordsoptimering kan få dig att synas bättre
Det är dags att ytterligare markera vilken kraft det finns i Internet. Idag sker större delen av köp och fönstershopping via Internet, runt 80-90%, och med det krävs det att du syns, eftersom Internet som bekant är globalt och därför sätter ditt företag i konkurrens med biljoner andra konkurrenter. Om du inte kan bli funnen, så går du miste om enorma summor pengar och klienter. SEO kan ordna den biten.

SEO kan hjälpa ditt företag att analysera din kundbas
Naturligtvis är SEO ingen mirakelkur, men för att bäst optimera din sida och ditt företag så krävs det i vanliga fall en hel del förarbete och omsorg i planeringarna. Genom att använda sig av sökordsoptimering lär du dig som företagare att lyssna och analysera din målgrupp och dess behov samt din bransch och hur ditt företag står i förhållande till detta. Eftersom SEO är ett ständigt arbete krävs det också att man har en fallenhet för att se, analysera och kanske till och med förutspå trender som skulle kunna verka för att uppmärksamma din sida och på så vis din verksamhet.

Det är kostnadseffektivt
Tro mig; det är inget lätt arbete som tar kort tid och är över på någon dag, eller vecka, eller månad, eller till och med år. Att sökordsoptimera slutar egentligen aldrig och det kan ibland ge ganska tråkiga resultat. Vad är då fördelen? Jo, att det är otroligt billigt – det du i praktiken behöver göra är att garantera att din sida är snyggt uppbyggd, att du som företag har ett gott anseende på Internet och i omvärlden, att du är inflytelserik med ett rikligt länkbyggande (utbytandet av länkar från och till din sida), att du är aktiv på din sida och att du bygger din sida kring nyckelord, alltså det du vill bli uppmärksammad över. Det finns mer än så att göra, men jämför det med reklam, annonser och köptillgängliga platser i sociala medier – vad tror du är billigast, och starkast i längden?

Det fungerar som din ständiga säljare
Att komma högt upp i Googles sökmotor garanterar att du säljer in dig hos människor och är en aktiv spelare kommersiellt. Runt 75% av alla människor som söker på termer på Google klickar bort resultatet efter att ha ögnat in första söksidan, så därför är det alltid bra att vara på topp. Dit kommer du om du fokuserar på rätt sökord på din sida, om du är en betrodd verksamhet, ihärdig och långsiktig.

Att använda sig av sökordsoptimering ger dig en fördel gentemot dina konkurrenter
Det kommer alltid finnas bakåtsträvare eller konkurrenter som inte använder sig av alla taktiker och strategier som finns tillgängliga. Genom att använda dig av sökordsoptimering så får du en naturlig udd mot alla dina konkurrenter som inte gör det, och om du av någon anledning inte har tänkt tanken på SEO – börja göra det. Medan du är tveksam sitter andra företag och drar nytta av din osäkerhet, och placerar sig därför bättre till inför potentiella kunder.

Att optimera kan i sin tur optimera relevanta besökare
Detta hänger egentligen ihop med att lära känna din målgrupp, men genom att rikta in dig på specifika nyckelord och lägga fokus på saker som kan kopplas till din eftersökta målgrupp så kommer det i sin tur leda till att du förr eller senare lockar fler och fler från din målgrupp eller liknande kommersiella grupper.

Självklart finns det fler fördelar (och nackdelar!) med att sökordsoptimera, men jag ville bara visa några av de mest grundläggande och mest effektiva anledningarna varför du ska använda dig av just SEO. Jag kommer röra vid ämnet flertalet gånger i framtiden, men vad som är säkert är att SEO växer i takt med att Internet gör det, och med det sagt är det vist att börja optimera och snygga till din hemsida för potentiella eller nuvarande kunder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *